Księga identyfikacji wizualnej to nowoczesne rozwiązanie, które na bieżąco wspomaga firmy w systematycznym dążeniu do uspójnienia swojego wizerunku nawet w obliczu wielokanałowego podejścia do komunikacji z klientem. Na jakiej zasadzie tworzy się księgę identyfikacji wizualnej i jakie elementy powinny wejść w jej skład?
Spójność wizerunku firmy na każdej płaszczyźnie – księga identyfikacji wizualnej to rozwiązanie skrojone na miarę
W jaki sposób zwiększyć rozpoznawalność naszej marki, zarówno w internecie, jak i w tradycyjnych – stacjonarnych modelach marketingowych? To pytania, które zadaje sobie coraz więcej przedsiębiorców poszukujących przewagi konkurencyjnej tam, gdzie na pierwszy rzut oka ciężko ją dostrzec.
Stworzenie standardów, związanych z prawidłowym użytkowaniem loga, celowym wykorzystaniem konkretnych barw i umiejętnym żonglowaniem przygotowanymi zestawami motywów brandowych może zdziałać cuda – wiedzą o tym firmy, które już teraz odniosły na rynku sukces. Jak jednak sprawić, by wszystkie te elementy tworzyły jedną, spójną i dobrze zorganizowaną całość? Za to odpowiada księga identyfikacji wizualnej – zbiór zasad i reguł, zgodnie z którymi wykorzystywane są wszystkie elementy brandingu firmy.
Dlaczego konsekwencja w brandingu firmy ma takie znaczenie?
O tym, dlaczego branding ma w dzisiejszych czasach znaczenie, można pisać wiele. Przedsiębiorstwa konkurują ze sobą na wielu płaszczyznach – ceny, jakości usług, jakości produktu czy specyfiki produktu dostosowanej do konkretnego grona klientów. To jednak, co bardzo często decyduje o wyborze konsumenta to nie twarde dane a emocje – te pozytywne i negatywne. Spójny, konsekwentnie stosowany branding w długim okresie zakorzeni w naszych obecnych, jak i potencjalnych klientach emocje, które pozwolą skojarzyć dane barwy, logo, uniform pracownika, czy melodie z naszymi produktami. Spośród wielu tych samych produktów, klient wybierze ten, który pozornie zna. A skąd może go znać? Źródłem takiej decyzji może być identyfikacja wizualna, której klient był nieświadomym odbiorcom.
A zatem branding w długim terminie pozwoli na zwiększenie sprzedaży, wzrost rozpoznawalności marki i zdecydowany wzrost zaufania. By jednak korzystać z dziesiątek, a w przypadku dużych firm nawet i setek elementów brandingowych, konieczne okaże się stworzenie rzetelnego i prostego w odbiorze repozytorium. Za to właśnie odpowiada księga identyfikacji wizualnej.
Co składa się na kompletną księgę identyfikacji wizualnej?
Pełna księga identyfikacji wizualnej to kompleksowy zbiór wszelkich zasad i elementów, które mogą okazać się potrzebne teraz i w przyszłości w celu zachowania pełnej spójności przy wszelkich procesach związanych z reklamą, marketingiem, PR, kontaktem z mediami, klientami i wszystkimi innymi interakcjami z podmiotami niezwiązanymi z naszą marką.
Podstawowe elementy identyfikacji, które muszą zostać opisane w księdze to charakterystyka logo, kolorystyka związana z naszą firmą, typografia oraz motywy przewodnie, jeśli takie występują. Ponadto ważne, by w księdze identyfikacji wizualnej nie zabrakło informacji o:
- zasadach związanych z nazewnictwem marki i produktów;
- materiałach reklamowych i marketingowych;
- materiałach niezbędnych w mediach cyfrowych;
- materiałach informacyjnych;
- zasadach związanych z brandingiem na wszelkiego rodzaju oficjalnych pismach;
- regułach brandingu na opakowaniach, środkach transportu, ubiorach i innych aktywach;
- gadżetach firmowych.
Zawarcie tych wszystkich danych w księdze identyfikacji wizualnej zapewni odpowiednie narzędzie do tego, by w spójny i konsekwentny sposób dbać o promocje naszej marki w każdym aspekcie.