Pozyskiwanie finansowania dla startupu – główne narzędzia

Artykuł sponsorowany.

Pozyskiwanie finansowania to proces, z którym łączą się znaczące przygotowania po stronie założyciela startupu. Inwestorzy oczekują, że proces ten będzie dostosowany do ich sposobu działania, a w tym do sprawnego przekazywania informacji o projekcie. Brak przygotowania w tym zakresie po stronie założyciela startupu może być ocenione przez inwestora negatywnie. Z tej perspektywy, kluczowe jest rzetelne opracowanie materiałów i dokumentów dla inwestora.

Pozyskiwanie finansowania opiera się na następujących kluczowych narzędziach:

  • teaser inwestycyjny,
  • prezentacja (pitch-deck),
  • model finansowy.

Poniżej opiszę każde z tych narzędzi.

Tematowi pozyskiwania inwestora poświęciłem wiele tekstów na moim blogu, który znajdziesz pod adresem www.private-equity.pl . Znajdziesz tam również teksty, których tematem jest sprzedaż firmy i wycena firmy.

Pozyskiwanie finansowania zaczyna się od teasera inwestycyjnego

Teaser inwestycyjny to najważniejsze narzędzie pierwszego kontaktu z inwestorem Venture Capital. Na nie więcej niż dwóch stronach, materiał ten powinien opisywać kluczowe obszary projektu. Teaser inwestycyjny najczęściej przesyła się do inwestora za pomocą poczty elektronicznej.

Celem tego materiału jest umożliwienie wstępnego zapoznanie się inwestora z projektem. Z tej perspektywy, rola tego narzędzia jest niezwykle istotna.

Teaser inwestycyjny musi na tyle zainteresować inwestora, aby zgodził się on umówienie spotkania w celu szerszego zapoznania się z projektem. Pozyskiwanie finansowania skończy się na tym etapie, jeśli inwestor, po lekturze teasera inwestycyjnego, nie wykaże dalszego zainteresowania projektem.

Prezentacja inwestorska, czyli pitch-deck

Prezentacja inwestorska to narzędzie, które wykorzystuje się przede wszystkim podczas pierwszego spotkania z inwestorem. W założeniu, nie powinna ona zawierać zbyt dużo treści, ponieważ to założyciel startupu ma opowiedzieć o projekcie.

Prezentację wykorzystuje się w praktyce zamiennie z teaserem inwestycyjnym. W takim przypadku, dokument ten powinien zawierać znacząco więcej tekstu. Taka prezentacja nie powinna być dłuższa niż kilkanaście stron.

Prezentację inwestorską określa się często jako pitch-deck. Prezentację można przygotować za pomocą wielu aplikacji. Wielu założycieli wykorzystuje takie programy jak: Microsoft PowerPoint, Google Slides, Visme, Prezi czy SlideDog.

Model finansowy

Model finansowy to kluczowe narzędzie umożliwiające dokonanie pogłębionej analizy projektu przez inwestora VC. Przedstawia on przede wszystkim model biznesowy firmy, czyli sposób funkcjonowania firmy, osiągania przychodów oraz strukturę kosztów.

Dodatkowo, narzędzie to zawiera kilkuletnie prognozy, które w sposób szczegółowy przedstawiają rozwój startupu. Z modelu finansowego powinna również wynikać kwota zapotrzebowania na kapitał od inwestora.

Do opracowania modelu wykorzystuje się arkusz kalkulacyjny, stosując takie jak programy jak: Microsoft Excel, Google Workspace czy LibreOffice.

Autor: Mariusz Malec

Mariusz Malec to założyciel i zarządzający firmą doradczą Private Equity Consulting. Prowadzi specjalistyczny blog. Firma wspiera przedsiębiorców w takich obszarach jak sprzedaż firmy, wycena firmy i pozyskiwanie finansowania.

  • Powiązane tematy

    Procent składany vs procent prosty – który jest lepszy dla Twoich oszczędności?

    Procenty – niezależnie od tego, czy są proste czy składane – są fundamentalnym elementem świata finansów. Odsetki od kapitału są jednym z głównych aspektów, które należy rozważyć podczas inwestowania lub…

    Sposoby na tanie podróżowanie po Europie

    Zwiedzanie Europy nie musi wiązać się z dużymi wydatkami. Przy odpowiednim planowaniu i kilku sprytnych rozwiązaniach można odkrywać kontynent bez uszczerbku dla domowego budżetu. Oto sprawdzone sposoby na podróże, które…

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Nie przegap

    Jak wypracować nową strategię w firmie, by każdy czuł się zaangażowany?

      Jak wypracować nową strategię w firmie, by każdy czuł się zaangażowany?

      Ergonomia klamek okiennych – czyli jak zrobić tak, żeby każdy mógł je otworzyć i zamknąć bez problemu

        Ergonomia klamek okiennych – czyli jak zrobić tak, żeby każdy mógł je otworzyć i zamknąć bez problemu

        Laweta w Mysłowicach – szybka i tania pomoc drogowa, na miejscu do 15 minut

          Laweta w Mysłowicach – szybka i tania pomoc drogowa, na miejscu do 15 minut

          Procent składany vs procent prosty – który jest lepszy dla Twoich oszczędności?

            Procent składany vs procent prosty – który jest lepszy dla Twoich oszczędności?

            Jak ograniczyć koszty w firmie handlowej?

              Jak ograniczyć koszty w firmie handlowej?

              5 Sposobów na zwiększenie oszczędności w domowym budżecie

                5 Sposobów na zwiększenie oszczędności w domowym budżecie