wlewanie oleju rzepakowego do szklanej miseczki

Olej rzepakowy czyli niedoceniana bomba witaminowa

Wartości zdrowotne oleju rzepakowego są nieocenione. Zawiera on składniki bogate w antyoksydanty, kwasy Omega-6 i Omega-3, witaminy E i K, prowitaminę A i sterole roślinne. Jest to produkt bardzo ceniony w profilaktyce chorób układu krążenia, pomaga utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi, działa zbawiennie na serce. Dodatkowo, olej rzepakowy będzie również istotnym składnikiem w diecie małych dzieci. Wpływa on na prawidłowe funkcjonowanie mózgu i wzroku, a przyjmowanie 1-2 łyżek, pokrywa dzienne zapotrzebowanie na kwasy Omega-3 i Omega-6 w diecie. Z powodzeniem można go dodawać do zup, przecierów i sosów.

Olej rzepakowy będzie idealny zarówno do smażenia głębokiego, jak i powierzchniowego, do sałatek oraz do marynat. Pozostaje zatem pytanie, czemu po prostu nie używać znanej oliwy z oliwek i popularnego oleju słonecznikowego?

Olej rzepakowy jest podobny do oliwy z oliwek, ale zawiera korzystniejszy stosunek kwasów Omega-6 do kwasów Omega-3, przy czym zawartość najcenniejszych kwasów Omega-3 jest wyższa niż w oliwek z oliwek. Poza tym, jest idealny do smażenia, natomiast oliwa z oliwek raczej nie jest polecana do smażenia, chyba, że do pewnego zakresu temperatur. Z kolei w porównaniu do oleju słonecznikowego, zawiera idealną proporcję kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3, która wynosi 2:1. W oleju słonecznikowym, z uwagi na śladowe ilości kwasów Omega-3, już nie uzyskamy takiego wyniku. 

Czego prawdopodobnie jeszcze nie wiesz o oleju rzepakowym?

Najczęściej używanymi i znanymi tłuszczami w kuchni są olej słonecznikowy i oliwa z oliwek. Olej rzepakowy nie cieszy się jeszcze tak dużą popularnością – zupełnie niesłusznie.

Jeśli zestawimy go z oliwą z oliwek, to zawiera on 10 razy więcej omega-3. Jeśli spożyjemy zaledwie 2 łyżki oleju rzepakowego dziennie, to pokrywamy zapotrzebowanie na kwas linolenowy z rodziny omega-3. Tak uwielbiany przez większość osób majonez, zawiera w sobie właśnie olej rzepakowy.

Mało kto zdaje sobie też sprawę, że Polska jest jednym z największych producentów rzepaku w Europie, zajmuje trzecie miejsce zaraz za Francją i Niemcami. W Polsce uprawiany jest rzepak podwójnie ulepszony, czyli bez kwasu erukowego, o obniżonej dziesięciokrotnie zawartości szkodliwych związków siarkowych (w stosunku do poprzednich upraw) i nie jest on genetycznie modyfikowany. Jak widać, ten krajowy produkt jest warty włączenia do codziennej diety.

Lepsze żywienie to większa świadomość konsumenta

Poznając wszystkie właściwości i zalety oleju rzepakowego, trudno zlekceważyć jego doskonały skład. A biorąc pod uwagę dość niską cenę i powszechną dostępność w Polsce jako producenta tego oleju, wybór wydaje się oczywisty.

Olej rzepakowy skarbem Europy to program edukacyjno-promocyjny, współfinansowany przez Unię Europejską, gdzie podkreśla się wartości oleju rzepakowego i jego dobroczynny wpływ na zdrowie. Rzepakowy olej jest zatem doskonałym produktem, wciąż zbyt mało znanym. Warto to zmienić i przeczytać o jego właściwościach i historii na stronie olejrzepakowy.com, jak również samodzielnie wypróbować go w kuchni. Zamiana na przykład oleju słonecznikowego na rzepakowy nie jest dużą zmianą nawyków żywieniowych, a może mieć naprawdę korzystny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Tłuszcz są niezwykle ważne w naszej diecie i nie należy się ich obawiać. Świadome decyzje żywieniowe są oparte na wiedzy, a mając te wszystkie informacje o oleju rzepakowym, naprawdę warto wybrać go jako stały produkt w naszej kuchni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.