Błąd na stronie – kto z nas tego nie widział? Traktujemy je jako coś oczywistego, ale przecież błędy skutecznie uniemożliwiają nam robienie zakupów czy przeglądanie witryn. Gdy tylko je widzimy, szybko rezygnujemy i idziemy do konkurencji. W tym więc cały jest ambaras, by błędy usuwać zaraz…a nie po dniu czy dwóch. Najpierw jednak warto je dobrze poznać.
Jak błędy HTTP wpływają na pozycjonowanie?
Zanim opowiemy o kilku najpopularniejszych błędach, skupmy się na tym, dlaczego nigdy nie powinny one znaleźć się na Twojej stronie. Jeśli znane jest Ci pojęcie „techniczne SEO”, prawdopodobnie dobrze wiesz, że błędy utrudniają widoczność strony i wpływają na indeksowanie witryny przez roboty Google. Im ich więcej, tym gorsza ocena, a to z kolei sprawia, że strona spada w wynikach wyszukiwania i jest rzadziej odwiedzana przez użytkowników. O tym nie można zapomnieć – błędy przecież negatywnie wpływają też na UX, czyli User Experience. Strona staje się mniej czytelna, a to odbija się na jej przyjazności. Wystarczy kilka powtarzających się błędów, by na dobre zniechęcić do siebie odwiedzających.
Popularne błędy HTTP – 4XX i 5XX
Wśród błędów HTTP wyróżnić można kody błędu strony internetowej, a zatem błędy 4XX i kody błędu serwera, czyli 5XX. Omówimy niektóre z nich, by były Ci dobrze znane.
Błąd 403, czyli forbidden
Błąd 403 jest jednym z najczęściej pojawiających się błędów w mediach społecznościowych. Oznacza on, że do wejścia na daną stronę i wyświetlenia jej zawartości, konieczne jest posiadanie konkretnych uprawnień. Może to dotyczyć na przykład osób niezalogowanych. Zdarza się, iż strona jest zablokowana przypadkowo, dlatego konieczne jest jej odblokowanie.
Błąd 404, czyli not found
Najpopularniejszy błąd z naszej listy to właśnie błąd 404, który oznacza, że strona nie została znaleziona. Istnieje ryzyko, że strona została przeniesiona, a administrator nie utworzył dla niej przekierowania. To oznacza, że błąd generuje spory dyskomfort dla użytkownika. Takie błędy warto wyszukiwać za pomocą specjalnych oprogramowań. Dodatkowo postaraj się, by strona 404 nie była nieprzyjazna. Z powodzeniem możesz zmienić jej szablon.
Błąd 410, czyli gone
Jak mówi sama nazwa, błąd 410 określa stronę, która zniknęła. Wyeliminowanie tego problemu to, tak samo jak w przypadku błędu 404, utworzenie przekierowania.
Błąd 429, czyli too many requests
Ten błąd spowodowany jest najczęściej ograniczeniem liczby zapytań, które jest jednym z zabezpieczeń przed hakerami. Jednak czasem zdarza się, iż limit jest bardzo mały i może wyświetlać się zbyt często. Warto sprawdzić zatem, jak strona jest skonfigurowana.
Błąd 500, czyli internal server error
Oznacza błąd serwera, który uniemożliwia przeglądanie danej strony. Koniecznie zgłoś się z takim błędem do firmy hostingowej. Błąd może generować spore straty. Ten problem dotyczy wszystkich błędów z serwerem, dlatego zawsze zwracaj na nie uwagę.
To najpopularniejsze błędy, które po prostu musisz znać. Nie przejmuj się – zawsze jest jakiś sposób, by je naprawić. Musisz tylko wiedzieć, że wystąpiły. Tu oczywiście kłania się optymalizacja strony.