Zdecydowałeś/Zdecydowałaś się na własną stację paliw i planujesz jej branding? Postępuj zgodnie z przygotowaną w tym artykule checklistą, a odniesiesz sukces!
Branding stacji paliw to złożony i skomplikowany proces, wymagający dużego kapitału, czasu i cierpliwości. Zmiana wizerunku stacji wiąże się z szeregiem poważnych decyzji, które muszą zostać dokładnie i dogłębnie przemyślane. Każda wątpliwość, niedopatrzenie czy nieścisłość na jakikolwiek etapie może skutkować deformacją lub całkowitym odejściem od pożądanego efektu finalnego. Ponadto, trzeba mieć na uwadze, że każda jedna decyzja to mnóstwo wariantów i możliwości, a raczej ograniczeń. Każda jedna decyzja związana z brandingiem stacji paliw jest kluczowa do końcowego rezultatu. Aby nie pominąć żadnego z istotnych i decydujących etapów przygotowaliśmy dla Was chcecklistę działania podczas planowania brandingu stacji paliw.
1. Wizja, pomysł na branding stacji paliw
Przed podjęciem jakichkolwiek działań związanych z oznakowaniem stacji, najpierw musi powstać wizja lub pomysł na jego wykonanie. A jeszcze wcześniej musi powstać taka potrzeba, silna motywacja. I słowo „powstać” też nie do końca jest właściwe. Potrzebę brandingu trzeba poczuć, musi być ona na tyle silna i widoczna, by przełożyć ją na działanie. Natomiast, aby podjąć działanie, musi być one oparte na przemyślanej wizji. Jest to więc ciąg przyczynowo-skutkowy – logiczny. Warto, zanim przystąpi się do dalszych kroków, jak na przykład rozmowy i negocjacje z wykonawcą, przeanalizować lub choćby zastanowić się nad pomysłem brandingu stacji paliw. W kolejnych punktach dowiesz się, że ten pierwszy nie jest (o dziwo) najważniejszy – może się okazać na przykład, że Twój wykonawca jest na tyle kreatywny, profesjonalny i tak doskonale zna Twoją markę, że jest on w stanie zaproponować Ci własną wizję i projekt stacji. Niestety nie jest to pewnik, więc nie należy polegać wyłącznie na podmiotach zewnętrznych. Chyba że masz do nich całkowite zaufanie, a sam nie czujesz się na siłach, by stworzyć wizualizację oznakowania stacji paliw, wtedy jest to rozwiązanie dla Ciebie.
2. Pozwolenia
Warunki zabudowy, plan zagospodarowania terenu, pozwolenia środowiskowe, badania geologiczne, wymogi przeciw pożarowe, koncesja, pozwolenia od Urzędu miar i wag… A to jeszcze nie wszystko. Oczywiście są to pozwolenia od różnych urzędów i wymagane są, zwłaszcza, jeśli stawiasz stację paliw od zera. Z pewnością są instytucje, które pomagają i wspierają przy załatwianiu szeregu potrzebnych dokumentów, my jednak nie znamy i możemy zarekomendować żadnej instytucji.
Najważniejsze pozwolenie, które należy przygotować podczas brandingu stacji paliw to zezwolenie od zarządcy dróg na postawienie pylonu cenowego, warunki zabudowy oraz samo pozwolenie na budowę.
3. Znalezienie wykonawcy
Podczas dokonywania wyboru wykonawcy na twoje zlecenie należy wziąć pod uwagę takie aspekty jak: doświadczenie, wiarygodność firmy, profil i oferowane usługi, kompetencje i możliwości produkcyjne, wykorzystywane komponenty i produkty. Jest to jedna z najważniejszych decyzji podczas całego procesu brandingu stacji paliw, ponieważ to od niego w dużej mierze będzie zależał efekt finalny i sukces projektu. Wykonawca bezpośrednio zajmuje się kolejnymi etapami oznakowania, często z Twoją ograniczoną decyzyjnością. Oczywiście, nadal masz wpływ na wygląd stacji, ale już czas i koszt będzie w dużej mierze (o ile nie wyłącznie) zależny od zleceniobiorcy. Podczas rozważania różnych opcji warto dokładnie przewertować rynek i branżę, przeprowadzić analizę, zebrać oferty i dokładnie je porównać.
Radzimy także wejście w relacje z wybranymi podmiotami, by bliżej poznać firmę, z którą masz współpracować. Kluczowa może okazać się na tym etapie także intuicja, jeśli czujesz, że dobrze dogadujesz się z drugą stroną, jesteś rozumiany, a Twoje potrzeby bez problemu są odczytywane, warto zasugerować się naturalnym przeczuciem. Zdecydowanie jednak odradzamy, by było ono strategicznym determinantem. Dużo bardziej radzimy oprzeć decyzję o wyborze wykonawcy brandingu stacji o referencje, posiadane kompetencje, pozycję na rynku i doświadczenie. Uprzedzamy jednak, że rozstrzygnięcie tego dylematu może być czaso- i energo -chłonne, trzeba mieć jednak na uwadze, że może on do samego końca całego procesu brandingu warunkować jego efekt. Warto więc poświęcić więcej wysiłku i czasu, by później tej decyzji nie żałować.
Dobrze wykonany branding przyciąga uwagę potencjalnych klientów
4. Ustalenie zakresu realizacji
Ten etap jest o tyle wrażliwy, że precyzyjność i dokładność ustalenia zakresu realizacji będzie miało konsekwencje w dalszym procesie brandingu stacji paliw. Zakładając, że właściwie dokonałeś wyboru wykonawcy zlecenia, uzgodnienie obszaru działań nie powinno przysparzać większych problemów. Najczęściej już w zależności od Ciebie zakres ten będziesz mógł modyfikować, chyba, że wykonawca zastrzeże sobie, że produkcje wyłącznie w oparciu o swoje pomiary lub też, że nie projektuje od zera produktów, czy nie oferuje transportu bądź montażu. Ustalając więc zakres brandingu, należy uwzględnić każdy jego aspekt i element oraz dokładnie omówić je ze zleceniobiorcą – nie pozostawiając kwestii niedomówionych. Warto spytać dwa razy niż później borykać się z problemem samodzielnego montażu kilkudziesięciokilogramowej konstrukcji na kilku metrach wysokości.
5. Pomiary
Pomiarami zazwyczaj zajmuje się już wykonawca brandingu, jednakże niektórzy już w umowie zastrzegają sobie, że pomiary musi dostarczyć zleceniodawca, czyli Ty. I to jest lub może być niebezpieczną sytuacją, w momencie, gdy na pomiarach się nie znasz. Wtedy ewentualne błędy i odpowiedzialność za nie leżą po Twojej stronie. Co niestety może skutkować eskalującymi problemami na każdym dalszym etapie. Błędne pomiary to błędne wizualizacje i projekty, które po produkcji zamienią się w błędnie wyprodukowane elementy oznakowania stacji.
Oczywiście nie wszystko może się skończyć jak w czarnym scenariuszu, chcemy jedynie uwrażliwić Cię na możliwe ewentualności. Zdarzają się też sytuacje, w których wykonawca może zwrócić się do Ciebie z prośbą o dodatkowe pomiary, których wcześniej sam nie wykonał – warto wtedy pomóc i rzetelnie pobrać wymiary. W końcu na sukcesie brandingu stacji paliw Tobie zależy najbardziej, a otwartość i życzliwość wobec firmy, która produkuje dla Ciebie oznakowanie wartości kilkudziesięciu tysięcy, mogą okazać się opłacalne i przyszłościowe. ?
6. Wizualizacje i projekty
Moment, w którym omawiane są wizualizacje i projekty należy do jednych z przyjemniejszych etapów brandingu stacji paliw. To podczas niego wszystkie plany i dotąd jedynie omawiane kwestie przeradzają się w realną postać, którą stanie się Twoją stacją. Trudnością może okazać się problem przełożenia rysunku na rzeczywistość. Tutaj pomocne okazać się mogą dobrze przygotowane wizualizacje przez grafików jak najlepiej oddające rzeczywistość. Ponadto, można się posiłkować doświadczeniem wykonawcy i jego zespołu projektowego, który z uwagi na wieloletnią praktykę i dużą wrażliwość estetyczną najlepiej doradzi w takiej sytuacji.
7. Produkcja
Na tym etapie, jako zleceniodawcy nie zawsze pozostaje duży obszar decyzyjny, trzeba jednak pamiętać, że do tego momentu należy się upewnić, że wszystkie kluczowe decyzje zapadły i są one ostateczne i przemyślane. Podczas produkcji elementów potrzebnych do brandingu stacji paliw mogą pojawić się dodatkowe pytania i wątpliwości, na które już pod presją czasu będzie trzeba odpowiedzieć. Warto zaznaczyć, że od tego momentu Twoja sprawczość jest ograniczona do minimum, a całą odpowiedzialność bierze na siebie już wykonawca. Dlatego tak ważne jest, aby wykonawca realizacji, którego wybierzesz, był godnym zaufania, kompetentnym i profesjonalnym podmiotem. Decyzja o jego wyborze może okazać kluczowa dla sukcesu Twojej stacji.
8. Montaż
Montaż to zdecydowanie kropka nad i. To zwieńczenie wszystkich prac i etapów i niestety również strategiczny i kulminacyjny moment całego brandingu stacji paliw. Nawet jeśli do tej pory wszystko szło gładko i bezproblemowo (co i tak już samo w sobie jest mało prawdopodobne) to montaż i tak może zaważyć na całym efektem końcowym.
Przedstawione powyżej osiem punktów to jedynie ogólny zarys planu działania podczas brandingu stacji paliw. Liczymy, że okażą się pomocne i będzie to cenna wskazówka. Należy jednak pamiętać, że treść tego planu będzie się modyfikować w zależności od wielkości projektu. W końcu nie ma dwóch takich samych realizacji.