Dziewczynka w wieku szkolnym je zdrowe śniadanie z warzywami i owocami

Witaminy dla dzieci w wieku szkolnym – na co zwrócić uwagę przy wyborze?

Witaminy zapewniają prawidłowe funkcjonowanie wszystkich narządów organizmu oraz przebieg wielu istotnych dla życia i zdrowia procesów przemiany materii1. O ich prawidłową podaż zadbać trzeba szczególnie w przypadku dzieci, które rosną i intensywnie się rozwijają.

Wystarczającym źródłem witamin dla najmłodszych jest prawidłowa i urozmaicona dieta1. Są jednak sytuacje, kiedy warto dodatkowo podawać witaminy dla dzieci w syropie lub w kroplach. Jakie witaminy dla dzieci w wieku szkolnym wybrać? Podpowiadamy!

Znaczenie witamin dla organizmów dzieci w wieku szkolnym

Witaminy są składnikami odżywczymi, bez których organizm człowieka nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Wpływają na rozwój i wydolność organizmu, a także ogólny stan zdrowia czy samopoczucie.

Dla układu immunologicznego szczególnie ważne są witaminy: A, C, E i D, które w dużym stopniu wpływają na odporność3. Witamina A dodatkowo jest niezbędna w procesie prawidłowego widzenia, z kolei witamina C może skracać czas trwania chorób, zwłaszcza przeziębienia. Witamina D odgrywa kluczową rolę w gospodarce wapniowo-fosforanowej, a co za tym idzie, w metabolizmie kości. Oprócz tego dla prawidłowego rozwoju dziecka w wieku szkolnym ważne są witaminy z grupy B i witamina K.

Działanie witamin jest dość złożone. Między poszczególnymi występują współzależności, przez co trudno jest oddzielić działanie jednej witaminy od drugiej. Pewne jest jednak to, że organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje wszystkich witamin, w ilości zgodnej z aktualnym zapotrzebowaniem. Przy niedoborach witamin mogą wystąpić zakłócenia w funkcjonowaniu organizmu, co negatywnie wpłynie na ogólny stan zdrowia.

Źródła witamin dla dzieci w wieku szkolnym

Organizm sam nie syntetyzuje witamin, poza pewnymi wyjątkami. Muszą być mu zatem dostarczane przede wszystkim wraz z codzienną dietą. Prawidłowa dieta, odpowiednio urozmaicona i dostosowana do wieku powinna dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych mu witamin.

Witaminy są szeroko rozpowszechnione w produktach spożywczych, zarówno pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Nie istnieje jednak jeden produkt, który dostarczałby organizmowi wszystkich witamin. Ważna jest więc znajomość zawartości witamin w poszczególnych pokarmach.

Niektóre witaminy są w niewielkich ilościach syntetyzowane przez drobnoustroje w przewodzie pokarmowym (m.in. witaminy z grupy B: B1, B3, B6, B9, B12 oraz witamina K). Po ekspozycji na promieniowanie światła słonecznego w organizmie wytwarzana jest także witamina D.

Witaminy dla dzieci w wieku szkolnym – wskazania do podawania

W niektórych sytuacjach dziecko może wymagać dodatkowej suplementacji. Wskazaniem do uzupełniania witamin jest przede wszystkim wystąpienie objawów niedoboru. Suplementacja często jest konieczna także podczas leczenia niektórych chorób. Ponadto dodatkowa podaż witamin może być wymagana podczas stosowania szczególnie niedoborowych diet (np. wegetariańskich)1.

Trzeba jednak pamiętać, że decyzja o potrzebie uzupełniania witamin powinna zostać podjęta przez lekarza. Niekiedy przed rozpoczęciem suplementacji konieczne jest wykonanie wskazanych przez specjalistę badań.

Jakie witaminy dla dzieci w wieku szkolnym wybrać?

Wybierając witaminy dla dzieci w wieku szkolnym, trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na skład produktu. Niektóre suplementy zawierają szereg substancji pomocniczych, w tym substancje słodzące, barwniki czy substancje konserwujące, które nie są obojętne dla zdrowia.

Najlepsze witaminy dla dzieci to takie, które są dostosowane do wieku i potrzeb dziecka. W razie problemów związanych z tym, jakie witaminy dla dzieci kupić, o pomoc w wyborze warto poprosić lekarza lub farmaceutę.

Bibliografia:

  1. Książyk J., Szczapa J., Witaminy w diecie dziecka, Medycyna praktyczna dla pacjentów, 2016.
  2. Przygoda B., Witaminy, Medycyna praktyczna dla pacjentów, 201
  3. Kościej A i in. Rola wybranych czynników żywieniowych w kształtowaniu odporności dzieci. Probl Hig Epidemiol 2017; 98(2): 110-117.
  4. Jarosz M., Rychlik E., Stoś K. i in., Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, 2020.
  5. Rusińska A., Płudowski P., Walczak M. i in., Zasady suplementacji i leczenia witaminą D – nowelizacja 2018 r., Postępy neonatologii 2018;24(1), 1-24.8.
  6. Piekara A., Kucharczyk M., Błaszczyk J. i in., Suplementy diety dla dzieci: skład, przeznaczenie i forma, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 461, 2016, 178-187.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.