Biznes a pandemia. Jak firmy mogą pomóc?

Solidarność – do niedawna to hasło kojarzono przede wszystkim z minionymi czasami i inną sytuacją polityczno-gospodarczą kraju. Obecnie hasło „solidarność” stało się jak najbardziej aktualne, a my mierzymy się z nowym i trudnym do pokonania wrogiem, nie tylko jako jednostki, ale też jako społeczeństwo. W okresie największej niepewności obserwowaliśmy w mediach wszelkie przejawy bezinteresownej pomocy niesionej zarówno przez osoby prywatne, jak i przez instytucje oraz przedsiębiorstwa. Z podziwem patrzyliśmy na osoby, które zaangażowały się w szycie, a następnie w bezpłatne rozdawanie maseczek, docenialiśmy trud ratowników medycznych pracujących poza standardowym wymiarem godzin, z uznaniem obserwowaliśmy działania urzędów miast, które wprowadzały niezbędne procedury oraz różne udogodnienia, często kosztem wpływów do budżetów. Zrobił tak na przykład Urząd Miasta Gdyni, który zrezygnował z opłat za parkowanie w mieście, po to, by osoby dojeżdżające do pracy mogły dotrzeć do niej (bezpieczniejszym w tych okolicznościach) własnym samochodem.

Solidarność instytucjonalna

Okres pandemii pozwolił zweryfikować wiele, zdawałoby się oczywistych relacji, procesów czy deklarowanych przez firmy oraz jednostki idei i zasad. Podejmowane przez nie działania, jak papierek lakmusowy wskazywały, dla kogo, dla których firm, społeczna odpowiedzialność to jedynie modny element strategii marketingowej, a dla kogo rzeczywista wartość, która nie straciła na aktualności, mimo bardzo trudnego czasu. Z ogromnym uznaniem społeczeństwa spotkały się między innymi działania firm, będące odpowiedzią na potrzeby służby zdrowia. Nagłe zapotrzebowanie na maseczki ochronne czy płyn dezynfekcyjny spowodowało przerwy w dostawach do szpitali, przez co pozostały one bez zapasu niezbędnych do funkcjonowania środków ochrony osobistej. Z pomocą służbie zdrowia ruszyli przedsiębiorcy – w mediach mogliśmy przeczytać między innymi o firmie z Wrocławia, która wprowadziła trzyzmianowy tryb pracy, by zabezpieczyć produkcję środka biobójczego COVI-SEPT, przeznaczonego do dezynfekcji rąk oraz powierzchni użytkowych.

Organizacja samopomocy

Pandemia okazała się ogromnym wyzwaniem nie tylko dla służby zdrowia, ale też dla wszelkich organizacji pomocowych. One również mogły liczyć na wsparcie ze strony biznesu, który często decydował się pomagać tam, gdzie ta pomoc, ze względu na pandemię i wynikające z niej zagrożenie, była najbardziej potrzebna. Działania pomocowe kierowane były więc do seniorów i osób samotnych. Jedna ze spółdzielni mieszkaniowych wychodząc naprzeciw potrzebom swoich najstarszych mieszkańców, zamieściła na stronie internetowej taki komunikat: „Seniorze, potrzebujesz pomocy w zrobieniu zakupów czy załatwieniu pilnej sprawy? Zadzwoń, pomożemy!”. I pomagali! Dla wielu osób była to jedyna możliwość zakupu niezbędnych produktów, gdyż schorowani i samotni, nie mieli szans na samodzielne zakupy. To tylko jeden z wielu przejawów społecznej empatii i wrażliwości. Za dobrym przykładem poszli inni i na stronach lokalnych portali ogłoszeniowych pojawiły się oferty wielu osób chętnych do pomocy w dostarczenia zakupów czy wyprowadzaniu psów. Nie należy także zapominać o tym, co w trudnych momentach bywa najbardziej istotne – bezinteresowna pomoc – czy to osób prywatnych, czy firm pozwalała wierzyć, że nikt nie jest sam i że po pomoc w razie potrzeby wystarczy zadzwonić.

Program Przedsiębiorstwo Fair Play

Źródło: https://fairplay.pl/

Działania, jakie w okresie pandemii podejmowały firmy, aby ograniczyć jej negatywny wpływ na społeczeństwo, relacjonowały media w całej Polsce. Temat ten badały też organizacje okołobiznesowe i programy certyfikujące firmy w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, takie jak „Przedsiębiorstwo Fair Play”. Program ten od ponad 20 lat promuje wśród przedsiębiorców odpowiedzialną postawę w stosunku do swoich pracowników, klientów, dostawców, środowiska naturalnego i społeczeństwa. Dlatego tak ważne były i nadal są działania, jakie podejmują firmy by zarówno utrzymać swoją działalność, jak i kontakty z klientami oraz kontrahentami. Największym jednak wyzwaniem i działaniem z zakresu społecznej odpowiedzialności jest obecnie utrzymanie zatrudnienie i zapewnienie pracownikom bezpiecznego i w miarę normalnego funkcjonowania, co w wielu przypadkach się udaje! Warto podkreślić, że właśnie poczucie odpowiedzialności poszczególnych osób, organizacji oraz przedsiębiorców odgrywa kluczową rolę w radzeniu sobie w tak trudnym dla całego społeczeństwa i gospodarki okresie.

Więcej informacji na temat działań polskich przedsiębiorstw w czasach pandemii znajdziemy na www.fairplay.pl/kategoria-publikacji/baza-wiedzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *